Datum: 20.12.2022

Šedesát nových druhů hub

To, co pro někoho z nás vypadá jako “obyčejná houba”, může být pro amatérské i profesionální mykology předmětem vášnivých debat. Zejména, když o spolehlivé rozlišující znaky je nouze a existence některých druhů je tak nejistá. Pořádek v dosud obtížně určitelných druzích se rozhodl udělat mezinárodní tým výzkumníků vedený čínskými vědci, jehož členem byl za Biologické centrum Josef Vlasák, který se morfologickým i molekulárně genetickým určováním různých druhů hub již léta zabývá.

Předmětem jejich zájmu byly tentokráte medicínsky, ekologicky nebo ekonomicky významné druhy chorošů a jim podobných dřevokazných hub z čeledí lesklokorkovitých (Ganodermataceae) a kožovkovitých (Hymenochaetaceae). Morfologické studie pod lupou i mikroskopem a molekulární analýzy houbové DNA ze vzorků z pěti kontinentů pomohly nejen lépe definovat rozdíly mezi stávajícími druhy, ale taktéž pomohly objevit celkem šedesát nových druhů z obou čeledí dohromady. Popisy a fotografie nových druhů, analýzu těch stávajících, i klíč k jejich rozlišování zveřejnil tým vědců letos ve dvou nejprestižnějších mykologických časopisech (impakt faktory 24 a 25 - viz níže).

Ganoderma acontextum Ganoderma acontextum – jeden z nově objevených druhů